Tekstgrootte
De Witte Vlinder is een openbare basisschool. Dat betekent dat alle kinderen ongeacht afkomst of (geloofs)overtuiging welkom zijn. We gaan uit van gelijkwaardigheid tussen mensen, dat leidt tot contact en verbinding. We zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort. De school wil kinderen opleiden en bijdragen aan hun vorming en wel zo, dat ze kunnen deelnemen aan de samenleving met een diversiteit aan culturen en achtergronden. Een open samenleving waarin dit vanzelfsprekend geaccepteerd wordt en waarin mensen nieuwsgierig zijn naar elkaars gebruiken en gewoonten. Dit zorgt ervoor dat we elkaar accepteren en op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan.
Daarnaast willen we de leerlingen een breed wereldbeeld meegeven, zodat ze zaken vanuit verschillende perspectieven kunnen benaderen, dat leidt tot verbinding en contact.
Kinderen leren op school de hoofdzaken over geestelijke stromingen en welke rol die in de Nederlandse multiculturele samenleving spelen. Ook leren we ze bewust na te denken over verschillen en overeenkomsten tussen mensen en open en respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen. We leren kinderen dat een mening met gedrag gepaard gaat. Centraal staat het streven om kinderen over de rol van religie en levensbeschouwing te leren nadenken en hen te helpen daarover een eigen standpunt in te nemen en grenzen te trekken, nu en in de toekomst. We geven ze een leeromgeving waarin keuzevrijheid en creativiteit een plek krijgen. Dit draagt bij aan hun eigenheid: wie ben ik en hoe sta ik me ten opzichte van anderen en mezelf. Hiermee dragen we bij aan hun persoonlijkheidsontwikkeling en geven we ze houvast en perspectief. Als school brengen we kinderen met uiteenlopende onderwerpen, praktijken en standpunten in aanraking.
Deze zaken worden besproken en van verschillende kanten belicht. Kinderen leren te onderzoeken wat mogelijke kansen en/of bedreigingen zijn. Hiermee stimuleren we de sociale en maatschappelijke betrokkenheid. Op school wordt aandacht besteed aan feesten en tradities die een logisch gevolg zijn van de Nederlandse cultuur en/of die worden georganiseerd in een breder verband in Nederland of de directe omgeving van kinderen (kerst, carnaval, Pasen, Ramadan, e.d.). Het zijn zaken waar kinderen in het dagelijks leven mee in aanraking komen. De school doet niet aan actieve geloofsbeleving en er worden dan ook geen religieuze feesten gevierd. We willen geen scheiding aanbrengen op grond van religie.